Dossiers

Brug Julianakanaal

Officiële beschrijving van het rijk:

Monumentnummer:    506651
Monumentnaam:         brug over Julianakanaal
Inschrijving register:   6 februari 1997

Omschrijving:
Geklonken stalen BOOGBRUG met betonnen rijvloer over het Julianakanaal, 1931-1934, ontworpen door het Bruggenbureau van Rijkswaterstaat en gerealiseerd in opdracht van Rijkswaterstaat. De Fa. Begemann te Helmond vervaardigde in 1931 de staalconstructie van de brug, aannemer G.B. van Hoek te Maastricht maakte in 1934 de betonnen rijvloer. De brug is gelegen in de wegverbinding tussen het huidige industrieterrein Beatrixhaven en het dorp Itteren. De landhoofden van deze brug zijn begin jarig negentig vernieuwd. Soortgelijke bruggen liggen over het Julianakanaal bij Bunde, Geulle en Obbicht. Geklonken stalen brug met vakwerkboog, als zodanig het oudste voorbeeld van de toepassing van een staalbeton-rijvloer in Nederland (zgn. Verbundträgerconstructie). De brug heeft een overspanning van 76,60 meter, een rijwegbreedte van 5,00 meter met aan weerszijden twee voetpaden van 0,80 meter. Hoogliggers (hart op hart-maat) van 7,00 meter.

Plannen voor het graven van het Julianakanaal waren er al in 1908. Toch duurde het nog tot 1921 voor deze plannen werden goedgekeurd. In 1925 begon de aanleg en op 16 september 1935 werd het kanaal officieel geopend door prinses Juliana en koningin Wilhelmina. De kinderen van de lagere school Sint Joseph van Itteren stonden langs de kant met vlaggetjes te zwaaien. Het kanaal werd gegraven omdat de Maas niet meer bevaarbaar was. De Maas is als regenrivier onderhevig aan een continu veranderlijk waterpeil. Derhalve is zij voor de groter wordende vaartuigen niet meer geschikt.

In de Tweede Wereldoorlog had het kanaal ook een belangrijke strategische functie. De brug is tot tweemaal toe opgeblazen en weer hersteld. Allereerst in 1940 door Nederlandse militairen bij de inval van de Duitsers om te voorkomen dat de Duitsers naar het westen trokken en in 1944 door de Duitse bezetter zodat de opmars van de geallieerden richting Derde Rijk (Duitsland) werd bemoeilijkt. In 1945 werd de brug hersteld en opnieuw in gebruik genomen.

Wilt u meer lezen hierover, koop het boek van “Monumenten in Itteren” met veel unieke, historische foto’s via info@itteren.nl.