Via de senior adviseur omgeving van Rijkswaterstaat kregen we te horen dat naar alle waarschijnlijkheid de boot die zaterdag tegen de stuw was aangevaren en daarna zonk, dinsdag geborgen gaat worden. De adviseur schrijft ons:
Zaterdagmorgen 12 oktober is een schip tegen stuw Borgharen gevaren. Het schip, geladen met wit zand, was afkomstig vanuit Bosscherveld en kwam -ter hoogte van de Noorderbrug in de richting van België- in de problemen door de sterke stroming op de Maas. Het schip is deels gezonken; de twee opvarenden zijn veilig van boord gekomen.
Gevolgen voor de waterstand
De ligging van het gestrande vrachtschip zorgt ervoor dat stuw Borgharen niet volledig te bedienen is; de stuw kan niet helemaal dichtgezet worden. Met een dalende waterafvoer op de Maas betekent dit dat de waterstand tussen Maastricht en stuw Borgharen gaat dalen. Rijkswaterstaat houdt de situatie nauwlettend in de gaten en heeft contact met de veiligheidsregio en gemeente.Sluiting keersluis Limmel en sluis Bosscherveld
Vanwege de dalende waterstand zijn we helaas genoodzaakt keersluis Limmel te (gaan) sluiten. Naar verwachting zal dit op maandag 14 oktober rond de middag gebeuren. Om zoveel mogelijk waterverlies in het deel van de Maas tussen stuw Borgharen en Maastricht te voorkomen, sluiten we ook sluis Bosscherveld. Dit betekent een stremming voor de scheepvaart. Afhankelijk van de waterstand kunnen schepen van 55m of korter de Willemsroute als alternatieve route gebruiken.Opbouw en voorbereiding bergingsactie
Het plan van aanpak voor de berging van het vrachtschip bij stuw Borgharen is gemaakt en het benodigde materieel is afgeroepen. De sleepboot (Albatros) met ponton is inmiddels bij de stuw gearriveerd. Voor de berging wordt een ponton met lieren ingezet om het vrachtschip te kunnen takelen. Na de opbouw en voorbereiding van de bergingsactie kan de daadwerkelijke berging starten (naar verwachting dinsdag). Na de berging kan de schade aan de stuw worden onderzocht.
Foto: Raymond Bastings