Foto van Dorpsraad Itteren

Dorpsraad Itteren

Eigen laadpaal voor elektrische auto?

Steeds meer mensen denken na over elektrisch rijden, waarschijnlijk ook in uw buurt. In oktober 2021 was 23,6% van alle verkochte auto’s elektrisch. Om ervoor te zorgen dat al die auto’s straks makkelijk en snel kunnen opladen, onderneemt de gemeente Maastricht nu al actie. Hoe? Dat kunt u lezen in bijgaand artikel.

Wordt jouw volgende auto elektrisch? Heel slim, want het is zuinig, duurzaam en rijdt heerlijk. Logisch dus, dat het aantal elektrische auto’s in Maastricht snel stijgt. Daarvoor zijn natuurlijk wel voldoende laadpunten nodig. De gemeente Maastricht gaat daar samen met jou voor zorgen. De gemeente realiseert publieke laadpunten en informeert jou bij de aanschaf van een laadpaal op je eigen oprit of parkeerplaats. In dit artikel lees je daar meer over.

De ambitie: 13.000 laadpalen

De opmars van elektrisch rijden gaat veel sneller dan verwacht. Het marktaandeel van elektrische auto’s in Nederland was in oktober van dit jaar al 23,6% (4% in 2014). In 2020 reden in Maastricht 275 elektrische auto’s, dat aantal is inmiddels flink opgelopen. In 2030 zijn dat er waarschijnlijk meer dan 10.000! Om ervoor te zorgen dat al die auto’s straks makkelijk en snel kunnen opladen, onderneemt de gemeente Maastricht nu al actie. De ambitie is om samen met de inwoners zo’n 13.000 laadpunten te (laten) realiseren: 4.200 publieke (snel)laadpunten en 8.800 laadpunten bij mensen thuis: op de oprit of eigen parkeerplaats.

De voordelen van thuis opladen

Je elektrische auto thuis opladen is makkelijker én goedkoper dan bij een publieke laadplek. Milieu Centraal deed onderzoek naar opladen op eigen terrein, de conclusie: wie gemiddeld 12.000 kilometer per jaar elektrisch rijdt, is zo’n 350 euro voordeliger uit. De gemeente helpt bewoners en bedrijven graag op weg om zelf laadpunten te plaatsen. Thuis of op het werk laden zorgt namelijk ook voor minder druk op de schaarse openbare ruimte. Mensen die op hun eigen terrein opladen, hoeven niet te parkeren op een openbare parkeerplaats met laadpaal.

Aanbieders vergelijken? Check de MobiMarkt

Denk je zelf na over elektrisch rijden en dus laden? Kijk eens op maakdebeweging.nl. In januari start hier een ‘MobiMarkt’. Daarin bieden verschillende aanbieders producten en diensten rond elektrisch laden aan. Verder vind je hier handige informatie zoals een laadpaalkeuzehulp.

Behoefte publieke laadpalen stijgt ook

Hoewel thuis laden dus de nodige voordelen heeft, hebben veel mensen geen mogelijkheid voor een laadpaal vlakbij huis. Daarom zorgt de gemeente voor voldoende publieke laadpunten in de openbare ruimte. Ook omdat de gemeente het gebruik van schoon, slim en duurzaam vervoer belangrijk vindt voor de leefbaarheid van Maastricht en de gezondheid van haar inwoners. Op dit moment zijn er in Maastricht ongeveer 700 laadpunten, privaat en openbaar. Daar komen de komende maanden 93 publieke laadpalen (186 laadpunten) bij. Informatie over openbare laadpunten vind je op de website van de gemeente Maastricht.

Nieuw laadplein aan de Alexander Battalaan

Onlangs opende wethouder Gert-Jan Krabbendam aan de Alexander Battalaan een laadplein met 10 laadpunten. De laadpunten worden voorzien van zonne-energie die wordt opgewekt met 80 zonnepanelen van Ondernemershuis Alex 51. Er is ook een deelautosysteem én de mogelijkheid voor het ontladen van de elektrische deelauto’s, waarbij energie wordt terug geleverd aan het gebouw. Alles bij elkaar is het “een uniek en slim laadplein dat navolging verdient”, aldus de wethouder.

Samen, samen, samen

De initiatieven volgen elkaar snel op. In september vond een webinar plaats voor Verenigingen van Eigenaren om hen te informeren over de mogelijkheden van laadpalen. Recent is een pilot gestart om te komen tot een logistieke laadinfrastructuur op bedrijventerrein Randwyck. In beide gevallen is de boodschap dat een gezamenlijke aanpak werkt en veel voordelen heeft.

Interessant artikel? Deel het!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
WhatsApp

Reageren?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Anderen bekeken ook...