Foto van Dorpsraad Itteren

Dorpsraad Itteren

Meerssenhoven Fietsstraat planning en nadere uitleg

Verleden week hebben we aangekondigd dat de gemeente voornemens is om de Meerssenhoven in te richten als fietsstraat. Op deze aankondiging zijn een groot aantal reacties binnengekomen, zowel positief als negatief. Uit de reacties blijkt met name dat veel weggebruikers nog niet bekend zijn met het fenomeen fietsstraat. Een van de redenen voor met name negatieve reacties omdat men er van uitgaat dat autoverkeer niet is toegestaan. Een duidelijke misvatting! Alhoewel niet de taak van de Dorpsraad volgt onderstaand een uitgebreide uitleg over het begrip fietsstraat. Hopelijk leidt dit tot meer begrip en acceptatie.

Los daarvan geven veel reageerders aan dat weggebruikers meer rekening met elkaar moeten houden. Volkomen terecht. Helaas is de praktijk dat een groot aantal weggebruikers, zowel automobilisten (te hard rijden, bumper kleven, niet handsfree rijden, rijden onder invloed van alcohol en/of drugs), fietsers (met drieën naast elkaar, appen op de fiets, rijden zonder verlichting in het donker) en voetgangers (negeren rood licht bij oversteekplaatsen) zich niet aan de regels houden met helaas honderden dodelijke slachtoffers en tienduizenden gewonden in het verkeer als gevolg. Het is dus niet voor niets dat er verkeersveiligheidsmaatregelen genomen worden. Gelukkig hebben er bij Meerssenhoven nog geen ernstige ongelukken plaatsgevonden maar de verkeersonveiligheid is zodanig dat ongelukken in de toekomst niet zijn uit te sluiten. Daarom is het beste om nu maatregelen te nemen alhoewel de gekozen oplossing in de ogen van sommige reageerders niet optimaal is. Iets doen is echter altijd beter dan niets doen!

De planning:

De start werkzaamheden Meerssenhoven is voorzien op 25 november a.s. De werkzaamheden zijn op 5 december gereed.
De weg is gedurende het werk geheel afgesloten voor het doorgaand verkeer en alleen beperkt toegankelijk voor aanwonenden. Het verkeer wordt omgeleid via de Fregatweg.

Nadere uitleg begrip fietsstraat (bron Veilig Verkeer Nederland en ANWB):

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor sommige straten als fietsstraat in te richten. Een goed initiatief, maar helaas verstaan fietsers en automobilisten elkaar niet altijd even goed. Vraag is dan ook: welke verkeersregels gelden er eigenlijk in de fietsstraat?
Fietsstraten zijn over het algemeen te herkennen aan het – soms gedeeltelijke – rode wegdek en borden met de tekst ‘Fietsstraat – Auto te gast’. Door een straat als fietsstraat aan te merken, wil de gemeente ervoor zorgen dat het autoverkeer afneemt. Daarnaast dwingt de inrichting van een fietsstraat de automobilist tot het verlagen van zijn snelheid.

Juridische status fietsstraat

De fietsstraat heeft juridisch gezien geen enkele status. Dat geldt eveneens voor het verkeersbord ‘Fietsstraat – Auto te gast’: dit bord staat niet in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Zodoende is de fietsstraat feitelijk een fietspad, maar dan wel eentje waarop ook gemotoriseerd (auto)verkeer is toegestaan.

Auto ondergeschikt

Kern van het principe van de fietsstraat is dat de auto er te gast is. De positie van de auto is dan ook ondergeschikt aan die van de fiets. Omdat de fietsstraat geen wettelijke status heeft, mag elke gemeente zelf bepalen hoe zij een fietsstraat inricht.

Verkeersregels

In een fietsstraat gelden de verkeersregels zoals aangegeven in die straat – hetzij met verkeersborden, hetzij met verkeerstekens op het wegdek. Volgens de wet mogen er maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen; dit geldt dus ook in een fietsstraat. En als er in de fietsstraat een gelijkwaardig kruispunt ligt, dan hebben álle bestuurders van rechts voorrang – dus ook fietsers.

Fietser wettelijk beschermd

Fietsers – en ook voetgangers – hebben overigens een speciale wettelijke bescherming: het Nederlandse recht ziet hen als ‘zwakke verkeersdeelnemers’. In de praktijk betekent dit dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer de schade van een ongeval met een fietser of voetganger altijd moet vergoeden, tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat hij er alles aan heeft gedaan om het ongeval te voorkomen. De gemotoriseerde verkeersdeelnemer kan de kosten van deze schadevergoeding overigens wel weer verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering.

 

Interessant artikel? Deel het!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
WhatsApp

Reageren?

4 reacties

  1. Een fietsstraat waar auto’s 60 kmh mogen. Wat een onzin. Auto’s mogen dus gewoon hard blijven rijden (want 60 is daar hard) en door het bordje fietststraat voelt de gemeente zich geweldig. En de inwoners laten zich zioals altijd voor de gek houden en houden de mond.

  2. Fijn dat er eindelijk aan gewerkt gaat worden. De verbindingsweg is nu een racebaan voor alle type voertuigen, incl. vrachtwagens voornamelijk van sibelco. Voor mensen uit Itteren die in Bunde boodschappen doen wordt t even aanpassen. Jammer voor hen dat de onnodige Jan Linders niet in Ittteren gevestigd werd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Anderen bekeken ook...

Gemeentenieuws

Kom erbij!

Op donderdag 26 september van 14:00 tot 16:00 uur is in de Aw Sjaol en gezellig samenzijn met koffie en vlaai. Dan kunnen we genieten

Lees verder »