De Meerssenhoven wordt fietsstraat!

Het gebeurt niet vaak maar onlangs zijn we door de gemeente Maastricht verrast met een positief bericht. De gemeente is namelijk van plan iets te doen aan de verkeersonveilige situatie van de Meerssenhoven. Met name voor kinderen die na de sluiting van de school in Itteren met de fiets naar de basisschool in Bunde gaan maar ook voor de scholieren uit Borgharen en Itteren die naar het Stella Maris in Meerssen gaan is dit een gevaarlijke route. Men heeft er weliswaar een 60 km weg van gemaakt maar de weg is redelijk smal en er wordt te hard gereden. De Dorpsraad heeft daar dan ook regelmatig aandacht voor gevraagd bij de gemeente.

Als gevolg van miscommunicatie binnen de gemeente is de Dorpsraad niet betrokken bij voorbereiding en planvorming. We hebben dus geen inspraak gehad! Er is wel overleg gevoerd met Arriva, de bewoners van Meerssenhoven, de fietsersbond en uiteraard de gemeente Meerssen. Foutje waar we ons in dit geval niet druk over maken omdat we al lang blij zijn dat er eindelijk iets gaat gebeuren. Er is ons toegezegd dat we wel betrokken worden bij het opstellen van de omleidingsroutes maar tot nu toe is er geen contact geweest met de uitvoerder. Exacte ingangsdatum is nog niet bekend maar de aanbesteding heeft al plaatsgevonden en er is ook al een uitvoerder geselecteerd. We gaan er dus vanuit dat er inderdaad nog dit jaar gestart wordt met de werkzaamheden.

De opmerkingen van de Dorpsraad over de verkeersonveilige situatie hebben uiteindelijk geleid tot een ontwerp waarmee de gemeente van de Meerssenhoven een fietsstraat gaan maken. De werkzaamheden hiervoor starten nog aan het einde van dit jaar.

De Meerssenhoven wordt uitgevoerd in rood asfalt, met in het midden een overrijdbare geleider. Op enkele locaties worden snelheidsremmende maatregelen in de vorm van plateaus en drempels toegevoegd.

 

 

 

5 antwoorden
  1. Ludo Spronck zegt:

    Persoonlijk vind ik het niet wenselijk om wegen die gemaakt zijn voor auto EN fietser af te sluiten voor auto-verkeer.
    In ons overbevolkte land moeten we delen: richt routes als Meersenhoven en Borgharenweg zodanig in dat ze geschikt(er) zijn voor gemeenschappelijk fiets+autoverkeer. Dat kan door er bijvoorbeeld 30 km zone van te maken. Voor mijn part met drempels en flitspalen.
    Daarmee is veiligheid verbeterd.
    Botweg afsluiten voor auto’s is niet sociaal. Al dat omrijden is ook nog eens niet milieuvriendelijk. Toch ?
    Als je een autootje hebt word je continu gepest met stijgende wegenbelasting; parkeertarieven en inrij verboden.
    Automobilisten betalen de wegenbelasting en de fietser zit hier voor minder dan een dubbeltje op de eerste rij…
    Samen hadden we dit dus op een nette manier kunnen oplossen.
    Nu is het (b)lijkbaar te laat.

    Ludo
    Borgharen

    Beantwoorden
  2. Finie zegt:

    Zeer onfatsoenlijk dat de dorpsraad zichzelf het recht toekent om andermans reacties te beoordelen en zelfs te verwijderen. Blijkt maar weer dat niemand in jullie clubje echt geeft om de meningen van inwoners, ook al zijn die soms uit emotie een beetje grof! #aftreden

    Beantwoorden
    • dorpsraaditteren zegt:

      Hallo Finie, graag nodigen wij iedereen uit om de meningen aan te geven en dat kan iedere tweede maandag van de maand in de Aw Sjaol waar we om 20:00 uur onze Dorpsraadvergadering hebben. Daar kun je ook aangeven dat jij (samen met anderen) vindt dat wij af moeten treden. Ik neem aan dat jij (jullie) dan ook de verantwoordelijkheid pakken om dan zaken over te nemen. Daarnaast vinden we het fijn dat je aangeeft dat ook jij vindt dat de meningen “een beetje grof” zijn. Maar nogmaals jij en jullie zijn van harte welkom op onze Dorpsraadvergadering op maandag 11 november om 20:00 uur in de Aw Sjaol.

      Beantwoorden
  3. dorpsraaditteren zegt:

    Er zijn enkele reactie’s geplaatst die niet uitnodigen tot een constructieve bijdrage voor een goede dialoog. Derhalve zijn deze reactie’s verwijderd.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *