Van 8 juli tot 9 augustus j.l. is de brug afgesloten geweest in verband met de renovatie van de staalplatenconstructie. “Hierdoor is de geluidshinder aanzienlijk afgenomen”, zegt Karin Roumen, onze contactpersoon bij Rijkswaterstaat. “Als constructief beheerder moeten we rekening houden met een behoorlijke zware verkeersbelasting. Door nu de staalplatenconstructie op een robuuste wijze te renoveren kan de oude brug, gedurende de bouw van de nieuwe brug, door bijna al het verkeer gebruikt worden.” Karin gaf ook aan dat het kan kloppen dat de platen weer iets rammelen. Dit komt omdat de bouten de eerstkomende tijd aangedraaid moeten worden omdat de totale constructie zich moet “zetten”.
Wij als Dorpsraad waren echter ook nieuwsgierig wat de stand van zaken van die nieuwe brug is. De omgevingsmanager van de planstudie van de vervanging van de brug is Eric Eussen. Hij geeft aan dat er tot nu toe in goede samenwerking informatie uitgewisseld is met Han Hamakers en Sander Bastings. Op dit moment is de stand van zaken is dat men nog bezig is met het Beeldkwaliteitsplan. Het is de bedoeling dat dit eind van het jaar klaar is. Dan is er een voorlopig plan waar alle stakeholders hun zegje over gedaan hebben. Hierbij moet men over allerlei dingen nagedacht hebben waaronder bijvoorbeeld het omleiden van leidingen (bijvoorbeeld gas), het verplaatsen van de beek, het eventueel aankopen van grond, rekening houden met richtlijnen vaarwegen, mag de huidige monumentale brug weg en nog veel meer. Wij worden weer geïnformeerd als dat beeldkwaliteitsplan aan het eind van het jaar definitief is. Als deze fase voorbij is gaat Rijkswaterstaat over naar de uitvoeringsfase. Hierbij wordt dan gekeken hoe de brug precies gebouwd moet worden en waar men van tevoren rekening mee kan houden. Rijkswaterstaat geeft aan dat ze momenteel goed op schema liggen en de nieuwe brug er inderdaad in 2024 ligt.
Dan is er nog Het gegeven van het bericht in de Staatscourant. Vanmiddag kregen we onderstaand bericht van de projectleider stedelijke ontwikkeling van de gemeente drs. Esther de Boeye:
Hoi heren
Afgelopen donderdag is het verkeersveilig brug itteren gepubliceerd in de Staatscourant. Hiermee is de fout herstelt.
Gr Esther de boeye
Daarop heeft Han Hamakers meteen gereageerd met onderstaande mail:
Hoi Esther,Ik had de aankondiging al gezien omdat ik een abonnement heb op mededelingen van de overheid. Ik ben weer van verbazing van mijn stoel gevallen. Wat een slecht besluit!Op de eerste plaats de titel. Verkeersbesluit ten aanzien van het instellen van een geslotenverklaring op basis van een hoogtebeperking – Klipperweg.!Bedoeld zal zijn een hoogtebeperking van de brug. Die was er al. In de overwegingen gaat het verder alleen maar over het in stand houden van bestaande situaties. Daar heb je geen besluit voor nodig. In het dictum wordt plotseling gesproken over het intrekken van het besluit van 15 augustus. Dat besluit had overigens ook te maken met de breedte van de rijweg. Aangenomen moet worden dat het onderhavige besluit bedoeld is als rectificatie van het besluit van 15 augustus. Het was handiger geweest als men dit besluit gewoon had ingetrokken. Er verandert immers niks ten opzichte van de situatie voor reparatie brug of is er iets anders aan de hand? Het besluit van 15 augustus roept in ieder geval de nodige vragen op en leidt tot onrust onder de bevolking.Verder is het besluit weer met niemand, behalve de politie gecommuniceerd. Je zou op zijn minst verwachten dat e.e.a wordt kortgesloten met minimaal belangrijke gebruikers zoals Arriva en Sibelco en uiteraard Rijkswaterstaat, de beheerder van de brug.Uit de overwegingen blijkt verder dat er sprake is van het slechtere knip- en plak werk. Er wordt bij de overwegingen verwezen naar de herinrichting van de kruising Fregatweg/Hoekerweg. Nog afgezien van het feit dat deze herinrichting geen enkele relatie heeft met Klipperweg of brug, heeft deze reconstructie al lang plaatsgevonden en is de betreffende rotonde al maanden in gebruik.Ik hoop dat gemeente bij een volgend besluit wat grondiger te werk gaat. Het besluit van 15 augustus was al de 2e grote misser op het gebied van een verkeersbesluit inzake de brug en ook dit besluit verdient niet de schoonheidsprijs.Met vriendelijke groet,Han Hamakers