Vragen over de stoplichten brug
Als Dorpsraad hebben we verschillende vragen gekregen over de stoplichten bij de brug. Dat gaat vooral over de detectielussen (bij motors) en de tijd dat fietsers over kunnen. Frans Falise heeft contact gehad met diverse ambtenaren van de gemeente die hierover gaan. Frans vroeg:
Vanmorgen heb ik met dhr Chambille (van de gemeente) naar de situatie gekeken. De motor rijdt over de lus en staat voor de streep niet op de lus. De lus signaleert alleen als het voertuig boven de lus staat. We hebben dus de oorzaak van het probleem duidelijk. De oplossing zou kunnen zijn: de streep korter bij de lus aan te brengen.
Verder heb ik ook met dhr Chambille gesproken over de korte tijd voor fietsers om de brug te passeren vanuit Itteren. Ter plekke heb ik van morgen geconstateerd dat en mevrouw met groen vertrok en halverwege de brug springt het op groen voor auto’s. Mijn vrouw heeft dat vaker aan de hand gehad en ervaart de druk van het achteropkomend verkeer. Mogelijk kan de de tijd voor fietser iets langer ingesteld worden?
Dhr. Frank Smeets, Senior Beleidsmedewerker DVM van de gemeente Maastricht schreef:
Blijkbaar heeft mijn collega niet medegedeeld hoe wij dit zien, maar zijn motor hart laten spreken. Helaas zit er verschil tussen hetgeen de wens is en hetgeen de praktijk is. Eerst even informeren. Op de koplus zit een bezettijd van 3,0 seconden – indien wij deze bezettijd instellen op 0 seconden, dan wordt bij een uitwijk acties van tegemoet komend verkeer een aanvraag gezet en gaat de regeling “flipperen”. Dit is niet wenselijk en creëert ongeloofwaardig regelen. Conform het Maastrichtse beleid stellen wij dan ook op alle koplussen voor de stopstreep een bezettijd van 3,0 seconden in.
Tweede punt is dat wij ook veel te maken hebben met “vreemde” bestuurder die wel eens op 5 meter voor de stopstreep blijven staan. Om deze redenen is de stopstreep niet op de gebruikelijke 1,0 meter geplaatst, maar bewust ervoor gekozen om deze op 2,0 meter van de stopstreep te plaatsen onder een hoek van 45 graden. Hiermee voorkomen wij dat er helemaal geen aanvraag gezet wordt en bestuurders door rood gaan rijden. Kortom allemaal afwegingen die ertoe leiden tot hetgeen er buiten ligt.
De beste oplossing is deze is om de koplus – gemeten van de zijkant van deze lus – te benaderen op 1,0 meter van de zijkant. Hier is de lus het gevoeligst en dan ook hier te blijven staan totdat de bezettijd is verlopen. Gezien het feit dat de lussen ook duidelijk zichtbaar zijn, mag dit geen probleem zijn. Het verplaatsen van de stopstreep is dus niet de oplossing zie bovenstaande.
Inzake het op groen springen van het groen van conflicterend verkeer. Dit verkeer moet ook eerst na startgroen nog eens tot bij de fietser komen die dan ook alweer vele meters verder is. Het groen krijgen en het direct achterop rijden zijn mijns inziens twee verschillende zaken. Bij het berekenen van de ontruimingstijden gaan wij uit van gemiddelde waarden. Hierbij zal de ene fietsers sneller zijn dan de andere – de gebruikte waarden zijn al voorzichtig.
Ik zal zelf op locatie eea nogmaals beoordelen de komende week en indien van toepassing eea wijzigen.
Kijk eens, nu weten we hoe dat allemaal werkt en we hopen dat de problemen opgelost kunnen worden. Voor nu zeggen we: “Bedankt voor de info en we wachten af.”